Zebraliśmy kilka podstawowych zagadnień pomocnych w wyborze lokalizacji. Mimo, że są to rzeczy ważne, nie gwarantują sukcesu. Dobre zarządzanie, właściwe wykorzystanie ogrzewania i chemikaliów, odpowiednie urządzenia technologiczne, codzienna obsługa zapobiegawcza, a przede wszystkim – utrzymywanie porządku w lokalizacji i dobrego wyglądu myjni, odgrywają zasadniczą rolę w osiągnięciu poziomu rentowności myjni.
Zsumuj punkty dla znalezionej lokalizacji i sprawdź rokowania na końcu.
1,000 samochodów / Stanowisko + 10
1,500 samochodów / Stanowisko + 15
2,000 samochodów / Stanowisko + 20
2,500 samochodów / Stanowisko + 30
Turyści, urlopowicze + 20
Ruch lokalny + 10
Wieczorne powroty do domu tą stroną ulicy + 3
Wieczorne powroty do domu przeciwną strona ulicy – 3
Poniżej 50 km/godz + 5
70 km/godz – 3
80 km/godz – 5
Czy lokalizacja jest w pobliżu sygnalizatora świateł lub znaku STOP + 3
Czy sygnalizator lub znak STOP jest dalej niż długość bloku mieszkalnego od lokalizacji – 3
Czy lokalizacja jest przy zjeździe z drogi ekspresowej – 5
Czy działka jest na rogu + 3
Czy działka ma jedną drogę wspólną dla wjazdu i wyjazdu – 3
Czy działka ma jeden wjazd i jeden wyjazd + 3
Czy działka ma dwa wjazdy i dwa wyjazdy + 5
Czy działka ma minimum miejsce na kolejkę minimum dwóch samochodów + 5
Czy właściciel zarządza osobiście + 5
Czy właściciel wizytuje myjnię mniej niż raz w tygodniu – 5
Czy właściciel wizytuje myjnię co drugi dzień – 3
Czy jest pełnoetatowa obsługa + 5
Brudne drogi w okolicy + 2
Wyboje i spękana nawierzchnia + 2
Dobre drogi – 2
Sól w zimie + 5
Brak krawężników i odpływów ścieków + 2
Sąsiedztwo centrum handlowego + 5
W sąsiedztwie sklepy lokalne + 2
Na terenie dużego centrum handlowego – 5
Brak oznakowania reklamowego – 15
Oznakowanie w odległości 150 m + 10
Oznakowanie w odległości 100 m + 5
Myjnia przodem do wjazdu z ulicy + 10
Myjnia na wzgórzu – 2
Stanowiska myjni nie przejezdne – 15
Działka na pochyłości (podjeździe lub zjeździe) ulicy – 5
Około 15.000 osób + 15
Populacja w promieniu 5 km 1.000 osób na stanowisko + 5
Populacja w promieniu 5 km 1.500 osób na stanowisko + 10
Populacja w promieniu 5 km 2.000 osób na stanowisko + 15
Populacja w promieniu 5 km 2.500 osób na stanowisko + 20
Powiększająca się społeczność + 5
Stabilna + 3
Spadek społeczności – 5
Czy obszar handlowo drogi – 10
Czy obszar handlowy średni (markety dyskonty) + 5
Czy obszar handlowo tani + 5
Czy obszar handlowo bardzo nikły (bary, witryny sklepowe) – 15
Jeśli brak w promieniu 3 km + 10
Jeśli w promieniu 3 km:
Odejmij jeden punkt za każde jedno stanowisko konkurencji.
Jeśli w promieniu 1,5 km:
Odejmij dwa punkty za każde jedno stanowisko konkurencji.
Mieszkania + 3
Blisko domy i mniejsze domki + 3
Domy bez garaży + 2
Parkingi na ulicy + 2
Pick-upy, samochody sportowe, terenówki, vany + 5
Samochody robocze – 5
Zakłady 24-godzinnej pracy w pobliżu + 3
W sąsiedztwie duże, drogie posiadłości z podjazdami – 5
Obszar przedzielony rzeką, autostradą itp oddzielającą od konkurencji + 3
PUNKTACJA:
ZNAKOMITY ponad 100
DOSKONAŁY 90-100
DOBRY 80-90
ŚREDNI 70-80
ZNAJDŹ INNĄ LOKALIZACJĘ poniżej 70
Pomnóż SUMĘ PUNKTÓW przez 10.5 by otrzymać szacowaną liczbę myć przez jedno stanowisko miesięcznie
Przykład: 100 x 10.5 = 1,050 szacowana liczba myć przez jedno stanowisko miesięcznie.
Pomnóż szacowaną liczbę myć przez jedno stanowisk miesięcznie przez Liczbę stanowisk by otrzymać Całkowitą liczbę myć miesięcznie.
Przykład: 1,050 x 6 (stanowisk) = 6,300 Całkowita liczba myć miesięcznie
Pomnóż Całkowitą liczbę myć miesięcznie przez cenę za jedno mycie by otrzymać Szacowany przychód miesięczny.
UWAGA: Ponieważ liczba stanowisk odgrywa istotną rolę dla sukcesu, może być zwiększana lub zmniejszania (na etapie planowania) dla miany pozycji na skali punktowej.
Ta analiza służy jedynie pomoc w wyborze lokalizacji myjni.
Mogą jeszcze mieć silny wpływ inne, nieznane zmienne dla konkretnej lokalizacji. Przeprowadź dogłębną analizę wpływających czynników, przed zakupem działki. Nie gwarantujemy sukcesu dla żadnej lokalizacji myjni.
UWAGA: jeżeli w poniższym opracowaniu podane są parametry i koszty to są one jedynie orientacyjne. Dokładne informacje zależne są od typu myjni i ilości stanowisk mycia i są każdorazowo przekazywane inwestorowi odnośnie wybranej i uzgodnionej konfiguracji.
Kluczowym – i zarazem najważniejszym warunkiem – udanej inwestycji w postaci myjni samoobsługowej, jest jej lokalizacja. To od niej zależy, czy środki zainwestowane w myjnię zwrócą się w 18 czy może w 60 miesięcy. Ilość klientów przejeżdżających lub mieszkających obok myjni jest NAJWAŻNIEJSZA.
Równie ważnym zagadnieniem jaki ma wpływ na dochodowość inwestycji jest wybór właściwej technologii. Do inwestora należy wybór czy decyduje się na starą technologię proszkową czy też na technologię pianową. Modułową czy kompaktową. Z pomieszczeniem technicznym (lub kontenerem) czy bez.
Są dwie możliwości przebrnięcia przez formalności związane z budową myjni:
– Można wynająć architekta, który weźmie na siebie wszelkie formalności oraz zaprojektowanie w pełni funkcjonalnej myjni (należy uwzględnić koszt architekta), lub
– można samodzielnie prowadzić formalności, a architektowi zlecić wyłącznie wykonanie adaptacji projektu. (należy uwzględnić koszt architekta)
Po podjęciu decyzji należy podpisać umowę z architektem, określającą harmonogram prac.
Przed zakupem terenu należy bezwzględnie sprawdzić czy można na nim wybudować myjnię samoobsługową.
Wiele gmin w Polsce posiada tzw. Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP), który określa przeznaczenie gruntów. Jeżeli gmina nie opracowała MPZP należy wystąpić do Wójta, Burmistrza lub Prezydenta Miasta (przed zakupem działki) o wydanie decyzji o warunkach zabudowy (WZ) – można to zrobić nie będąc właścicielem gruntu.
Jeżeli gmina posiada miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, należy złożyć wniosek o aktualny wypis, wyrys z MPZP w Wydziale Architektury Urzędu Gminy. Wypis określi wymogi, które należy spełnić, aby uzyskać pozwolenie na budowę. Koszt wydania wypisu, wyrysu jest uzależniony od ilości stron i wynosi od 50 do 250zł.
Jeżeli gmina nie opracowała MPZP, wówczas w Wydziale Architektury należy złożyć wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy (WZ). Koszt wydania decyzji o warunkach zabudowy to ok. 110 zł.
Występując o wydanie Warunków Zabudowy należy skorzystać z formularzy wniosków dostępnych w Urzędzie Gminy.
Z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego dowiemy się:
Następnym krokiem przed rozpoczęciem realizacji inwestycji jest uzyskanie warunków technicznych od dostawców mediów na danym terenie.
Myjnia jest obiektem, który musi mieć podłączenie do:
Wzory wniosków o wydanie warunków można pobrać ze stron internetowych gestorów sieci odpowiednich dla danego terenu.
Należy również uzyskać warunki techniczne dotyczące zjazdów z dróg głównych.
Jeżeli zostały wydane warunki zabudowy lub plan zagospodarowania przewiduje inwestycję tego typu, architekt może przystąpić do przygotowania dokumentacji do pozwolenia na budowę. Aby wykonać projekt niezbędna będzie mapa geodezyjna działki zamawiana u lokalnego geodety. Jest ona potrzebna do wykonania przez projektanta projektów przyłączy oraz planu zagospodarowania działki.
Kompletny projekt budowlany powinien zawierać:
Projekt powinien zawierać również standardowe elementy identyfikacji myjni:
Po skompletowaniu ww dokumentów można wystąpić z wnioskiem o uzyskanie pozwolenia na budowę.
Wykaz dokumentów jakie należy złożyć do pozwolenia na budowę:
oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane (oryginał),
cztery egzemplarze projektu budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami i dokumentami wynikającymi z ustaleń MPZP, WZ lub z innych przepisów szczególnych,
decyzję WZ (jeżeli jest wymagana),
w przypadku działania przez przedstawiciela – pełnomocnictwo do reprezentowania wnioskodawcy wraz ze stosowną opłatą skarbową.
ostateczna lista niezbędnych dokumentów może się nieznacznie różnić w zależności od wymagań poszczególnych urzędów, tak więc najlepiej jest skonsultować to już we właściwym dla nas Starostwie.
Po złożeniu wniosku o pozwolenie na budowę, urząd ma 65 dni na wydanie decyzji.
Po rozpatrzeniu wniosku, musi się on uprawomocnić, trwa to 14 dni. Po tym okresie można przystąpić do budowy myjni.
Po uzyskaniu pozwolenia na budowę należy zgłosić na 7 dni przed rozpoczęciem prac budowlanych do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego zawiadomienie o przystąpieniu do prac budowlanych.
Wraz ze zgłoszeniem należy złożyć:
Prace budowlane muszą być wykonywane zgodnie z projektem budowlanym. Postęp prac musi być odnotowywany prze uprawnione osoby w dzienniku budowy.
W zakres prac budowlanych przy budowie myjni samoobsługowej wchodzą:
Firma SOSNOWSKI może wykonać fundamenty wraz kanałami ociekowymi w ramach usługi kompleksowej.
Typowym fundamentem myjni samoobsługowej jest zbrojona płyta fundamentowa o łącznej grubości ok. 25 – 30 cm. Prace budowlane związane z wykonaniem fundamentów myjni należy rozpocząć od zebrania warstwy humusu, wykorytowania pod płytę nośną wraz z podkładem oraz wykonania wykopów pod osadniki szlamu. Następnie należy wykonać podsypkę piaskową pod chudy beton – w zależności od charakterystyki gruntu ok 10-15 cm – i prawidłowo ją zagęścić. Gdy podsypka po zagęszczeniu jest właściwie ustabilizowana można przystąpić do wylania tzw. chudego betonu stanowiącego podkład pod płytę nośną. W przypadku gruntów o niskiej przesiąkliwości wykonuje się dodatkowo drenaż.
Na chudym betonie układa się warstwę izolującą składająca się z izolacji antywilgociowej i izolacji termicznej – najczęściej warstwy styroduru 4-5 cm grubości, na której wykonuje się płytę żelbetową o grubości 10 – 15 cm, w której umieszczona jest instalacja grzewcza oraz odpływy kanalizacyjne.
Powierzchnia płyty wierzchniej jest odpowiednio wyprofilowana z odpowiednimi spadkami 1.5-2 %, aby woda spływała do kanałów ociekowych połączonych z instalacją kanalizacji, zatarta na gładko i zabezpieczona odpowiednimi preparatami. Kanały przykryte są kratką.
W ramach przyłączy konieczne jest wykonanie przyłącza wody oraz przyłącza instalacji elektrycznej.
Przyłącze wodne. Należy doprowadzić wodę do miejsca przyłączenia. Przyłącze powinno być zakończone zaworem kulowym. Dla 2-3 stanowisk rura min. 3/4”. Dla 4-5 ok. 1 do 1,5”. Dla większej min. 2”. Wskazane są przynajmniej dwa odejścia. Mogą być na trójniku.
Przed zaworem powinna być umieszczona separacja antyskażeniowa. Z formalnego punktu widzenia możliwe jest zastosowanie dwóch rozwiązań: 1) separacja poprzez zbiornik ze szczeliną powietrzną (rolę tą pełni zbiornik buforowy z pompą) lub 2) zaworem antyskażeniowym.
Przyłącze energetyczne oraz szafa zabezpieczeń elektrycznych. Inwestor powinien doprowadzić kabel z zasilaniem energetycznym. Szafę rozdzielczą z zabezpieczeniami dostarcza dostawca urządzeń myjących lub inwestor )zależnie od wzajemnych ustaleń). Musi ona zawierać odpowiednią ilość zabezpieczeń o odpowiednich parametrach (dane zostaną podane indywidualnie bo zależą od ilości stanowisk, modeli urządzeń itp.) Powinno to być ujęte w projekcie. Np. dla 4-ch stanowisk zapotrzebowanie energetyczne ok. 28 kW (włącznie z kompresorem).
Przyłącze gazowe. Wskazane jest aby ze względu na koszty użytkowania medium zapewniającym ogrzewanie myjni był gaz ziemny. W przypadku gdy brak jest przyłącza gazu w najbliżej okolicy możliwe jest podłączenie do zbiornika z gazem propan-butan lub też zapewnienie ogrzewania za pomocą oleju opałowego. Możliwe jest też podłączenie do miejscowego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej i zapewnienie ogrzewania posadzki oraz wody do celów technologicznych za pomocą ciepła dostarczonego z PEC.
W ramach przyłączy kanalizacji sanitarnej koniecznie montuje się osadnik szlamu i separator ropopochodnych, o odpowiednio dobranej dla konkretnej myjni wydajności W przypadku gdy w pobliżu myjni znajduje się kanalizacja deszczowa, najczęściej w ramach WZ lub MPZP określona jest konieczność podłączenia odpływów wody z podjazdów i wjazdów do kanalizacji deszczowej. Szczegóły określają WZ i MPZP wraz z gestorami sieci.
Uwaga: separator z osadnikem może być wspólny dla innych ścieków technologicznych o podobnej charakterystyce (np. z warsztatu samochodowego), pod warunkiem że posiadają one wystarczającą wydajność (pojemność i przepustowość). Nie można natomiast łączyć ścieków opadowych (deszczowych) i sanitarnych ze ściekami technologicznymi!!
W ramach prac ziemnych zakopuje się także zbiorniki akumulacyjne wody (jeżeli są przewidziane przez technologię myjni) wraz z przepustami doprowadzającymi oraz przelewami awaryjnymi.
Wokół myjni wykonuje się:
– wjazd / wyjazd z myjni – przyjmuje się, że dla 1 stanowiska jest potrzebne 60m2,
– parkingi / miejsce dla oczekujących – wg uznania inwestora oraz miejsca. na działce jednak nie powinny być mniejsze niż na 4 samochody, czyli min. 60m2,
– drogi dojazdowe – zależnie od odległości od wyjazdu z działki i podłączenia do drogi lokalnej.
WAŻNE: Koszt prac ziemnych, fundamentów i przyłączy jest możliwy do określenia TYLKO I WYŁĄCZNIE na podstawie aktualnego projektu zagospodarowania działki.
Konstrukcja wraz z attyką wiaty jest jednym z ważniejszych elementów wyróżniających myjnię.
Wykonywana jest z elementów stalowych, ozdobionych elementami wykonanymi z PCV. Jest tym, co wyróżnia myjnię i powoduje, że klienci zapamiętują ją. Tym co zapewnia jej identyfikację jest: logo, kolor, attyka, reklama na ściankach bocznych, pylony, tablice dojazdowe, oświetlenie, neon. Wiata myjni Aquarama, dzięki pracy włoskich projektantów z pracowni Giugiaro, wyróżnia się wśród monotonnych, powtarzalnych projektów spotykanych w Polsce. .
Po montażu urządzeń i wykonaniu prób technicznych odbywa się szkolenie obsługi myjni w zakresie eksploatacji i bieżącej konserwacji urządzeń.
Dostarczane przez nas urządzenia posiadają KOMPLETNY zestaw urządzeń.
Po podłączeniu do mediów i wykonaniu procedur rozruchowych urządzenie jest od razu gotowe do obsługi.
W przypadku myjni kontenerowej możliwe jest zaaranżowanie miejsca dla obsługi myjni.
– Ubezpieczenie – Myjnie bezdotykowe podlegają standardowemu ubezpieczeniu w zakresie zniszczenia od czynników atmosferycznych, katastrof, itp. Wysokość ubezpieczenia jest zależna od wybranej firmy ubezpieczeniowej i wartości myjni – stawki zaczynają się już od kilkuset zł rocznie.
– Zakres ubezpieczenia można powiększyć o kradzieże lub dewastację, jednak w tym przypadku ubezpieczalnie wymagają zastosowania dodatkowych środków ochrony.
– Monitoring – wskazany jest montaż monitoringu, z kamerami rejestrującymi zdarzenia w obrębie myjni. Zarówno ze względu na możliwość aktów kradzieży lub wandalizmu jak i na zdarzające się czasem próby wyłudzeń przez klientów.
Po zakończeniu inwestycji należy ją zgłosić do odbioru. Pozwolenie na budowę określa, jakie instytucje muszą zostać powiadomione o odbiorze. Dopiero po załatwieniu wszystkich formalności i uzyskaniu odbiorów możemy uruchomić myjnię … i rozpocząć zarabianie pieniędzy.
Użytkowanie myjni samoobsługowej w okresie zimowym wymaga zachowania szczególnej dbałości o elementy poprawiające jej odporność na zamarznięcie i uszkodzenie.
UWAGA: zależnie od wersji myjni, ustaleń, zamówienia i dostawy poszczególne myjnie mogą różnić ilością i rodzajem wyposażenia w niżej opisane systemy i elementy: