Myjnia jest zautomatyzowanym urządzeniem szczotkowym. Przeznaczona jest do przejazdowego mycia taboru kolejowego lub tramwajowego o dowolnej długości i ilości wagonów.
Proces mycia odbywa się podczas przejazdu składu pomiędzy kolejno ustawionymi modułami myjącymi. Kompletny system może składać się z różnego rodzaju modułów szczotkowych oraz dodatkowych:
Konfiguracja myjni jest zawsze indywidualnie dobierana do oczekiwań i potrzeb inwestora. Ich różnorodność powoduje, że prawie każdy system jest inny i dlatego nie jest możliwe przedstawienie typowego rozwiązania. Prosimy o kierowanie do nas zapytań z podaniem podstawowych informacji.
Myjnia jest tak zorganizowana by zapewnić całkowicie automatyczne pociągów wjeżdżających z jednego kierunku oraz zgodnie z założeniami i dla zadanych typów pociągów. Nie jest wymagana obecność obsługi dla zarządzania pracą myjni.
Pociąg przejeżdża podczas mycia przez myjnię z prędkością ok. 3 km/godz. Po zakończeniu szczotki i pompy wyłączają się i po krótkim czasie opóźnienia przechodzą do stanu gotowości do następnego cyklu.
Przejazd przez zatrzymaną myjnię bez uruchamiania procesu mycia jest możliwy z prędkością maksymalnie do 25 km/godz.
Elementy konstrukcyjne myjni są wykonane ze stali nierdzewnej lub galwanizowanej. Elementy układu wodnego ze stali kwasoodpornej. Zalecamy by elementy były mocowane na sztywnych konstrukcjach nośnych, a nie były samonośne. Dzięki temu możliwa jest dokładniejsze kontrola i sterowanie oraz są trwalsze w eksploatacji.
Zamontowane szczotki zajmują dwie pozycje w stosunku do powierzchni bocznych pociągu:
Sterowanie pracą myjni. Zostało opracowane własne, dedykowane oprogramowanie przeznaczone dla tego rodzaju myjni, umożliwiające zarówno sterowanie pracą myjni lokalnie jaki włączając różne opcje takie jak zdalny nadzór*, SCADA itp. Praca myjni jest sterowana przez sterownik OMRON z użyciem ekranu dotykowego. Oprogramowanie obejmuje wszystkie istotne elementy w celu kontroli pracy i obsługi myjni oraz systemów pomocnicze (takich jak recykling wody i opcjonalna stacja demineralizacji). System uwzględnia rejestrację i wyświetlanie stanów alarmowych.
Bezpieczne działanie myjni jest zapewnione przez szereg zabezpieczeń elektrycznych i mechanicznych. Wyposażona jest także w ręczne przyciski bezpieczeństwa oraz sygnalizatory dźwiękowe i świetlne. W przypadku sytuacji awaryjnej myjnia przechodzi w stan spoczynku, rozsuwając maksymalnie wszystkie elementy i umożliwiając bezpieczny przejazd jednocześnie powiadamiając maszynistę i operatora.
Systemy bezpieczeństwa zostały opracowane tak by umożliwić mycie zarówno przy braku zasilania trakcji jak i przy trakcji zasilanej.